blog 01

Merkidentiteit in bedrijfsfilm

Je merkidentiteit terug laten komen in een bedrijfsvideo kan. Maar waarom zou je dat doen en hoe doe je dat?

Laten we bij het begin beginnen. Wat is een merkidentiteit eigenlijk? Een merkidentiteit is in het kort gezegd de kern van je bedrijf. Iets waar mensen zich mee kunnen identificeren. Dus eigenlijk de persoonlijkheid van je merk of bedrijf. Het is zowel hoe het eruit ziet als welke indruk je achter laat en waarom je doet wat je doet.

Een van de beste manieren om met je bedrijf professioneel over te komen is door je merkidentiteit van de daken te schreeuwen. Zo hebben de meeste bedrijven wel een logo, website en social media content waarin hun huisstijl is terug te vinden waar ook de persoonlijkheid in doorschijnt. Dit wordt gedaan door keuzes te maken in kleur, typografie, tone of voice en beeldmateriaal. Maar nog belangrijker is de boodschap die je vertelt. Niet wordt alleen je logo letterlijk herkent, maar de klanten kunnen zich ook gaan identificeren met de boodschap.

Het terug laten komen van je merkidentiteit in een bedrijfsfilm is dan ook een erg goed idee. Want als er een medium perfects is om een verhaal te vertellen dan is het wel video. Het vraagt wel om wat creativiteit. Het gaat vooral om het verhaal dat je verteld en op welke manier het verteld wordt. Dit klinkt misschien een beetje vaag daarom heb ik wat voorbeelden op een rijtje gezet van bedrijven die hun merkidentiteit laten terug komen in reclames.

Deze bedrijven laten duidelijk hun merkidentiteit terug komen in commercials. Herken jij ze?

1. Hornbach is een meester in het verwerken van hun merkidentiteit in video.

Hornbach is een uitstekend voorbeeld. Als ik een reclame van Hornbach tegen komen dan denk ik vaak: wat is dit? En dan weet ik het. Dan is het altijd Hornbach. De boodschap in al hun reclames is hetzelfde. Het maakt niet uit of het een groot of klein project is of dat het eind product perfect is of imperfect. Het gaat er om dat het jouw project is en dat je het helemaal zelf hebt gedaan. En die boodschap komt altijd terug op een herkenbare manier maar in een ander jasje. Vaak is het uitvergroot/overdreven zoals hoe gehecht je raakt met je gereedschap en hoe groot een project daadwerkelijk is.

2. De reclames van “Even Apeldoorn bellen” gaan al velen jaren terug.

Hier gaat het wel om het product dat verkocht wordt. Maar omdat ze zo consistent zijn met de opbouw van de reclames is het toch het vermelden waard. De reclames van Centraal Beheer laten altijd duidelijk zien waarom je een verzekering nodig hebt. Je kunt niet altijd met alles rekening houden. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje. De opbouw van het verhaal is altijd hetzelfde en humor komt er ook altijd in terug. Door dit soort elementen vaker terug te laten komen ga je de afzender al snel herkennen.

3. Wie kijkt er nog meer elk jaar uit naar de Staatsloterij kerst commercial?

De kerst reclames van de staatsloterij is een reclame waar ik echt voor kan gaan zitten. En dat zegt heel veel aangezien ik vaak toch de lange reclame blokken op TV probeert te ontwijken. De reclames zijn bijna korte films. Met een verhaal waarbij je mee leeft met de personages. Er komt ook altijd een dier in voor die je hart steelt. De boodschap? Het winnen van de oudejaarsloterij is geweldig, maar zijn er niet andere dingen op de wereld (zoals Frekkel) die je net zo gelukkig maken.

Zo verwerk je een merkidentiteit in je eigen bedrijfsfilm.

Het terug laten komen van een merkidentiteit in een bedrijfsfilm is belangrijk niet alleen maar om te laat zien wat je verkoopt maar ook waarom. Dit maakt het persoonlijker en zorgt ervoor dat klanten zich kunnen gaan herkennen in de persoonlijkheid van jouw bedrijf.

De onderstaande tips helpen je op weg om zelf aan de slag te gaan met een bedrijfsfilm waarin de merkidentiteit terug komt.

Tip 1: wordt beste vrienden met het bedrijf of merk. Zorg dat je het leert kennen, kom er achter waar het voor staat. Als het bedrijf een mens zou zijn welk karakter zou het hebben? Op elke manier zou die gene praten? En hoe ziet dat er uit? 

Tip 2: denk goed na over de boodschap. Het moet veel veder gaan dan ‘koop dit product want het ruikt lekker’. Het gaat er niet om WAT het bedrijf doet ook niet om HOE dat gedaan wordt maar WAAROM.

Tip 3: nu is het tijd om na te denken over hoe alles in beeld gebracht kan worden. Moet het rust uitstralen of juist actie, humor of serieus, formeel of informeel? Kijk hoe dit terug komt in andere media-uitingen zoals je logo en website en hoe dit verwerkt kan worden in een video.

Tip 4: Nu je weet welk verhaal er verteld gaat worden is het tijd om een script te gaan schrijven en de film te gaan maken. Een script is erg belangrijk om het verhaal goed te kunnen uitwerken en te controleren of de merkidentiteit terug komt in de bedrijfsfilm.

Denk je erover een een bedrijfsfilm te maken? Kijk of er veder gedacht kan worden dan alleen het voorstellen van het personeel, werkruimte laten zien of het product in de spotlights zetten. Want een bedrijfsvideo is een geweldige manier om toekomstige klanten kennis te laten maken met jouw bedrijf.

Hulp nodig bij het maken van een bedrijfsfilm?

te informeren

privacyverklaring

algemene voorwaarden

te verbinden

hallo@waanzicht.nl

contactformulier

te vinden

Goeree Overflakkee, Nederland

kvk: 85268798

© 2022 waanzicht